Naar IN-Z.be

Leidinggevenden - Coachend leidinggeven

Als leidinggevende wil je je medewerkers ondersteunen, hen stimuleren en uitdagen en hen de mogelijkheid geven om te leren en te groeien. Dit kan door gebruik te maken van coachingtechnieken. 
Coachen betekent het beste uit mensen halen. Erkenning en herkenning van talent is hierbij cruciaal.

Tijdens de vorming ‘coachend leidinggeven’ spreken we over energie, krachten, sterktes, talenten, competenties en mogelijkheden met een onmiddellijke vertaling naar de dagdagelijkse praktijk. De methodiek van de waarderende aanpak van David Cooperrider ligt hierbij aan de basis. In tegenstelling tot het focussen op problemen en tekortkomingen, richt de waarderende aanpak zijn interventies op positieve elementen die verder kunnen groeien.

Door te coachen vanuit een positieve houding, kan je als leidinggevende ervoor zorgen dat je medewerkers zich uitgedaagd en ondersteund voelen. Dan gaan ze verder dan dat ze tot nu toe deden, ze durven meer en proberen een andere aanpak.

Doelstellingen

Coaching streeft naar de volgende doelstellingen:

  • Resultaten in de organisatie behalen of verbeteren.
  • Samenwerking tussen collega’s optimaliseren.
  • Enthousiasme en motivatie bevorderen.
  • Communicatie intern en extern effectiever laten verlopen.

Doelstellingen voor jou als leidinggevende

  • Inzicht krijgen in de kenmerken van een coachende leiderschapsstijl.
  • Inzicht krijgen in de waarderende aanpak en hoe dit past bij het coachend leidinggeven.
  • Leren welke competenties nodig zijn om de stap te maken naar coachend leiderschap.
  • Het leren voeren van coachingsgesprekken.
  • Bewust worden van de valkuilen voor een coachend leidinggevende. 
  • Bewust zijn van de eigen opvattingen en stijl wat betreft leidinggeven.
  • Een zicht krijgen op de eigen kwaliteiten en werkpunten in functie van het coachend leidinggeven.

Programma

  • Bespreking van het doel van de coachende leidinggevende.
  • Kader: de drie rollen van coachend leidinggeven.
  • Kenmerken van een coachende leiderschapsstijl.
  • Competenties om de stap te maken naar coachend leiderschap.
  • Onderscheid tussen coachingsgesprek – functioneringsgesprek – evaluatiegesprek.
  • De opbouw van een coachingsgesprek door een coachende leidinggevende.
  • De vier succesfactoren als kompas in elk gesprek.
  • Valkuilen van de coachende leidinggevende.
  • Verdieping eigen kwaliteiten als coachende leidinggevende.

Offerte aanvragen?

Wens je meer info? Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met je op!