Naar IN-Z.be

Leidinggevenden - Slecht-nieuwsgesprekken

Je moet een medewerker vertellen dat hij ontslagen wordt of een ontevreden klant meedelen dat je niets voor hem kunt doen. Hoe pak je zoiets aan? 

Een slecht-nieuwsgesprek is niet eenvoudig, niet voor de ontvanger en niet voor de boodschapper. 
De ontvanger kan het slechte nieuws niet accepteren of er emotioneel van worden. De boodschapper voelt zich vaak gemangeld tussen verstand ('het is rationeel gezien de juiste beslissing om hem te ontslaan') en gevoel ('als persoon vind ik hem aardig'). 

Hoe kan je als leidinggevende een medewerker of klant correct aanspreken? Hoe kan je een slecht-nieuwsgesprek constructief opbouwen? Hoe kan je de ander helpen het nieuws te verwerken? … 
Op deze vragen en meer wordt tijdens de vorming een antwoord gegeven. 

Aanvullend op de vorming kan IN-Z Trainig & Begeleiding voor jou een leidraad voor het slecht-nieuwsgesprek uitwerken. 

Doelstellingen

  • De bril leren opzetten van gesprekspartner (zowel in de voorbereiding als tijdens het gesprek).
  • Leren gebruik maken van de juiste gesprekstechnieken.
  • Leren switchen tussen inhoudelijke feiten en relatiegerichte uitingen (invoelingsvermogen).
  • Inzicht krijgen in lichaamstaal en de effecten ervan op de gesprekspartner.
  • De mogelijke valkuilen leren kennen bij het voeren van slecht-nieuwsgesprekken.
  • Leren toepassen van de juiste gespreksstructuur.
  • Een zicht krijgen op de eigen kwaliteiten en werkpunten in functie van het voeren van slecht-nieuwsgesprekken.

 

Offerte aanvragen?

Wens je meer info? Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met je op!