Naar IN-Z.be

Werknemers - Agressie

Agressie op de werkvloer komt helaas regelmatig voor. Cliënten worden mondiger en assertiever, wat zich soms vertaalt in agressief verbaal en non-verbaal gedrag. Hoe moet je hier nu op reageren als bijvoorbeeld een cliënt tegen je begint te schelden, intimiderende taal uitslaat of zelfs dreigt met geweld? De reactie hier is zeer belangrijk, het kan namelijk echt een belangrijk verschil maken in het voorkomen van en het omgaan met agressie.
 
Tijdens deze vorming willen we via oefeningen en praktijkvoorbeelden medewerkers leren beter om te gaan met agressief gedrag en hen helpen zich weerbaar te voelen tijdens dergelijke situaties.

Onderwerpen die aan bod kunnen komen:

  • Kennismaking met het thema.
  • Praktijksituaties.
  • Ingrijpen via het crisisontwikkelingsmodel.
  • Mijn persoonlijke stijl.
  • Gevolgen en nazorg.
  • Samen een beleidsvisie opstellen.
  • Terugkomsessie: na een aantal maanden oefenen van het geleerde in de praktijk, wordt een terugkomsessie georganiseerd waarin ervaren knelpunten besproken worden en oplossingen aangeboden worden.

De concrete invulling van de vorming wordt in onderling overleg met de organisatie bepaald. Op die manier stemmen we de inhoud af op de specifieke behoeften van de organisatie en leggen we de juiste accenten op de juiste attitudes en vaardigheden.

Doelstellingen

  • Leren omgaan met agressie.
  • Verwerven van inzichten in de eigen stijl van conflicthantering.
  • Leren als team te reageren op agressie.
  • Vaardigheden aanleren in de omgang met agressie.
  • Verwerven van inzichten in de risicofactoren die agressie bevorderen.
  • Samen een preventiebeleid invullen.
  • Het belang onderkennen van nazorg na een ervaring met agressie.
  • Samen vormgeven aan de nazorg die ze willen bieden in hun organisatie.
  • Samen een gedragscode bepalen (met visie) in functie van agressie op de werkvloer.

 

Offerte aanvragen?

Wens je meer info? Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met je op!