Naar IN-Z.be

Werknemers - Basisopleiding huishoudhulpen

‘Iedereen kan poetsen” is een uitspraak die we geregeld horen.  Niet iedereen kan echter op een ergonomische, veilige en klantvriendelijke manier poetsen met de juiste materialen en producten.  Een jog als huishoudhulp is net iets anders dan gewoon het onderhoud van je eigen woning.

De ervaring leert dat huishoudhulpen meer open staan voor juiste technieken als ze nog geen vaste gewoonten hebben. Verder kunnen we hen ook bewust maken van een correcte manier van omgaan met klanten, hen ‘wapenen’ tegen de gevolgen van ‘over de schreef’ situaties.

De vorming bestaat uit 2 volledige dagen in het najaar in een locatie waar veel ruimte is om poetstechnieken toe te passen.

Doelstellingen

Productkennis en schoonmaaktechnieken

  • Productkennis verbeteren.
  • Materialenkennis verbeteren.
  • Weten welke oppervlaktes, ruimtes, voorwerpen met welke producten en materialen moeten gereinigd worden.
  • Poetstechnieken leren kennen en/of bijsturen en inoefenen.

Ergonomie en veiligheid

  • Verlagen van het absenteïsme en van arbeidsongevallen.
  • Definiëren van de begrippen ‘ergonomie’ en ‘veiligheid’ in de context van de eigen job.
  • Aanleren van een juiste lichaamshouding om lichamelijke klachten te voorkomen en/of weg te werken.
  • Het aanleren van hef- en tiltechnieken.
  • Het belang onderkennen van veiligheid en van gezondheid op de werkplek.
  • Bewust leren werken in een veilige omgeving.
  • Kunnen opkomen voor de eigen veiligheid op de werkvloer (grenzen leren stellen).

Werkorganisatie

  • Efficiënt plannen en prioriteiten bepalen;
  • Eigen manier van werken afstemmen op de behoeften van de klant; 
  • Eigen knelpunten in attitudes (h)erkennen en aanpakken;
  • Inschatten hoeveel tijd nodig is om ruimtes te reinigen.

Bewuste beroepshouding/klantvriendelijkheid

  • Inzicht in klantvriendelijk en klantgericht werken (hoe doe je dat? Waarom is het noodzakelijk? …);
  • Bewust worden welke houding aan te nemen in het contact met klanten (attitude);
  • Competenties en vaardigheden (vb.: communicatievaardigheden) verwerven en verfijnen m.b.t. klantvriendelijkheid en klantgerichtheid;
  • Weten wat beter wel of niet te doen in lastige situaties.

 

Offerte aanvragen?

Wens je meer info? Vul onderstaand formulier in en wij nemen contact met je op!